رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
الإشراف العام
أحمد الهواري
رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
الإشراف العام
أحمد الهواري

أول تعليق من أكرم حسنى على اتهامه بسرقة أغنية "للى" لـ محمد منير

وشوشة
وشوشة
علق الفنان أكرم حسني على الشائعات المنتشرة بسرقة أغنية "للي" من كلماته للكينج محمد منير والتي طرحها أمس عبر موقع الفيديوهات "يوتيوب" ، حيث اتهمه الشاعر عادل صابر بسرقة كلماتها. 

وكتب «أكرم» عبر صفحته على "فيسبوك": "قريت من شوية (بوست) بيتهمني بسرقة كلمات أغنية (للي) من شاعر من جنوب مصر الحبيب وبعدها أكتر من صحفي كلمني بيطلب مني رد على الاتهام ده.. ف خلوني أوضح كذا نقطة.. كل الحب والاحترام والتقدير لكل موهبة فنية بتقدم فن يحترم الجمهور وجنوب مصر خرجلنا شعراء وأدباء كتير، على رأسهم الخال الأبنودي رحمة الله عليه- أؤمن بحقوق الملكية الفكرية كما أؤمن بأن السرقة الفنية تصنع نجاحًا مؤقتًا".

وأضاف:" تشابه جملة من الأغنيه التي تتكون من ١٢ بيتًا مع جملة للشاعر لا يعني السرقة وإنما توارد الأفكار أمر طبيعي.- لما كتبت الأغنية كانت مكونة من ٢٠ بيتًا اختار منهم الكينج ١٢ بيتًا وتم تسجيلها ف معتقدتش اللي كتب ٢٠ بيتًا هتقف معاه في جملة عشان يسرقها.- أنا بكتب أغاني بقالي أكتر من ٨ سنين من خلال برامج ومسلسلات وأعمال فنية قدمتها وكنت على سبيل المثال في أغاني برنامج أبوحفيظة قبل ما بستخدم لحن أي أغنية في البرنامج برجع لجمعية المؤلفين والملحنين وأسدد الرسوم حفظا لأصحاب حقوق الملكية الفكرية.. ف اللي يعمل كده بيتهيألي صعب يحط نفسه في موقف زي ده". 

وتابع :" أنا مهنتي الأساسية ممثل وبحب صناعة الأغاني من باب الهواية ف أنا مش محتاج أسرق عشان أعمل رصيد لنفسي كشاعر.. أنا بعمل ده بحب.. وأخيرا أنا كتبت البوست ده مش دفاعا عن نفسي ولكن لاحترامي للجمهور المحترم اللي بيثق فيا ف حبيت أوضح له أشكركم وأسف على الإطالة". 

يشار إلى أن أغنية «للي» كلمات وألحان أكرم حسني، توزيع أمير محروس، غناء الكينج محمد منير