رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
رئيس التحرير
عمرو صحصاح
رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
رئيس التحرير
عمرو صحصاح

حسام حبيب: خايف أبقى مزعل ربنا مني علشان كده مبصليش‎

حسام حبيب
حسام حبيب
تحدث الفنان حسام حبيب عن الكثير من الأمور الشخصية، ومن بينها علاقته بالله.

في حوار له مع برنامج «ع المسرح» الذي تقدمه منى عبدالوهاب أنا بحب ربنا جدا ودايما في دماغي، بس حاجة غريبة جدا مبصليش، أنا خايف ابقى مزعل ربنا مني علشان كده أتفادى الاتصال المباشر مع ربنا، وده غلط.

وأضاف: الهروب فيه نوع من أنواع الكذب لإن ربنا شايف عيوبي ومطلع على كل شيء وشايفني طول الوقت، وبالتالي الصلاة تنهى عن الفحشاء والمنكر، ولما اقف قدام ربنا أخطائي هتقل.

قال الفنان حسام حبيب، إن الغناء هو حلم حياته وليس التلحين وإن جميع الألحان التي قدمها لزملائه كانت بدون أجر ، قائلا: المزيكا مش حكر على حد والألحان اللي عملتها كلها بدون أجر وكانت صحوبية وكنت بسمع أغاني لزمايلي وكان نفسي أغنيها.

وأشار حبيب، في برنامج «ع المسرح»، المذاع على قناة الحياة، إلى أن الأغاني التي يريد غناءها، قائلا نفسي أغني لعبدالحليم ولشيرين، وبنتها سألتني السؤال ده، وصعب اختار أغنية معينة، لكن ولو في حزني قوي هغني مش هفضل كده علطول ومن زعلي زهقت من نفسي.

وتابع أن نقطة التحول الكبرى في حياته انفصال أهله، ما سبب له مشاكل يعيش بها حتى الآن، متابعا الانفصال بين أهلي عملي مشاكل عايشة معايا لحد دلوقتي، ولسة بعاني منها بتغلطني في حق نفسي وحق غيري، وهو غلط غير مقصود، وأكيد أذيت ناس في مشاعرها، ولم أقصد.