طارق الدسوقي: عملت 100 عمل فني.. ومفيش واحد فيهم يتقال عليه تافه‎

وشوشة
وشوشة
تحدث الفنان طارق الدسوقي، عن تفاصيل بدايته الفنية، معربًا عن حبه الكبير للأعمال الدينية والتاريخية، موضحًا أنها تتطلب مواصفات خاصة.

وقال طارق الدسوقي، في لقائه مع الإعلامية إنجي هشام، في برنامج "المنسي" المذاع عبر شاشة قناة "هي": بدايتي كانت من خلال أعمال محترمة تخاطب عقول الناس ومكنتش أملك القدرة وقتها على الاختيار ولكن كان توفيق من ربنا، ولما بقى عندي القدرة على الاختيار مشيت على نفس المعايير الجادة وعملت 80 مسلسل تلفزيوني، و15 مسلسل سينمائي و15 عمل مسرحي، والعديد من الأعمال الإذاعية، والحمد لله مفيش فيهم عمل واحد يتقال عليه تافه أو سطحي أو مبتذل، وده أنا حريص عليه لغاية النهاردة.

وتابع: أنا بستمتع بالأعمال الدينية والتاريخية والوطنية، خاصة أني أجيد اللغة العربية ولها جرس موسيقي في أذني، والأعمال دي بتتطلب مواصفات خاصة من الممثل ومش أي ممثل يقدر يجيد النوعية دي من الأعمال، لأنه لازم يجيد اللغة العربية ومخارج الحروف سليمة إلى حد كبير، ويكون عنده صبر ويجيد ركوب الخيل واستخدام السلاح.

وأضاف: إحنا في أمس الحاجة للأعمال التاريخية والدينية، واستدعاء سيرتهم العطرة وتقديمها في أعمال دلوقتي يصلحوا يكونوا قدوة للشباب.